NextGen Jury
image/svg+xml
Aura

De kijk van millennials op Employee Engagement

By:

De kijk van millennials op Employee Engagement – Hoe kijkt Gen Y naar medewerkersbetrokkenheid? En wat is de rol van CSR en D&I in hun keuze voor een werkgever? Via onze Clubhouse meeting vorige week debatteerden we met 6 millennials over deze interessante topic. De host van de avond was Inge Van Belle, Co-Founder van Herculean Alliance en Co-Auteur van het boek “Employee Engagement, What Else?”. We bevroegen niet zomaar 6 willekeurige Gen Y’s… Maar wel 6 leden uit de NextGen jury van de Employee Engagement Awards Belgium. Eén ding hebben zij alvast gemeenschappelijk: ambitie en ondernemersinstinct.

Meet & connect met onze juryleden

Katrien Roziers vertegenwoordigt dit jaar de plek van voorzitster in de jury. Ze is een enthousiaste, goedlachse go-getter die geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Katrien werkt bij The Master Labs als verantwoordelijke voor alle HR-processen van pre-hire tot retire. Renke lambert is een sociale, dappere en energieke dame. Ze werkt bij Lyreco Benelux, waar ze zowel de toekomstige als huidige werknemers de best mogelijke werkervaring probeert te bieden als HR & Culture Officer. De derde lady in onze NextGen jury: Charlotte Van Gilsen. Deze enthousiaste doorzetter houdt van reizen en nieuwe culturen ontdekken. Ze is Innovative Marketing Manger bij Duval Union.

Luka Bresseel, oprichter en zaakvoerder van OKONO, een keto-vriendelijk voedingsmerk, daagt zichzelf graag eens uit om uit zijn comfortzone te treden en zo te blijven groeien. Luka is geen onbekend gezicht in de jury, hij nam de eerste editie ook al deel. Tom Husson is Impact Entrepreneur & Computer Scientist. Hij is Co-Founder en Managing Partner van Humain.ai, met de missie de Gallup statistiek van het aantal ongeengageerde mensen op de werkvloer tot een lager percentage te brengen. Daarnaast host hij de podcast: the impact billionaires. Last but not least: Julius Schelstraete. Laatstejaarsstudent Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de KU Leuven. Zijn tweede master sluit hij af als Leadership & Development intern bij Proximus. Daarnaast is hij mede-organisator bij TEDx en host hij de podcast X-TRA Time. En oh ja, deze jongeman is #opentowork.

Clubhouse: de kijk van millennials op employee engagement

Een heel gevarieerd juryteam en een pittig onderwerp kon enkel maar leiden tot een interessant debat in deze clubhouse “De kijk van millennials op Employee Engagement“.

Hoe beschrijven millennials Employee Engagement?

EE is een agenda met gedeelde verantwoordelijkheid, een co-creatie van werknemer en werkgever. Maar langs de andere kant ook een topic dat niet met een eenmalige opleiding naar boven gebracht kan worden binnen een organisatie. Beide partijen dragen hun steentje bij aan met hoeveel passie een medewerkers zijn job uitvoert, hoe betrokken ze zijn met het bedrijf en hoe ze zichzelf elke dag uitdagen voor self-development. Belangrijk is dat medewerkers zich geïnspireerd voelen door hun werkomgeving, want gelukkige medewerkers leiden tot productiviteit wat op zijn manier leidt tot het behalen van organisatiedoelstellingen. Employee engagement heeft enkel maar positieve invloeden. Zeker op de lange termijn. Het is aan de werkgever een omgeving te creëren waar plaats is voor employee engagement, vanaf die er is hoort dit van twee richtingen te komen. Onze 6 millennials, konden elkaar goed aanvullen op deze vraag.

True or false: door het telewerken komen er minder innovatieve uitvindingen naar boven?

Tom & Luka zijn ervan overtuigd dat creativiteit net bevorderd wordt in deze Corona tijden: “crazy times ask for crazy solutions“. En deze solutions zouden innovatiever zijn dan ooit ervoren. Luka is hiervan zeker hét bewijs, hij begon zijn e-commerce bedrijf 4 maand geleden, midden in Coronatijden.

Katrien vult hierbij aan dat op vlak van efficiëntie we ook stappen voorruit zijn gegaan maar op andere vlakken hebben we enkele stappen moeten terugzetten. Dit wordt bevestigd door Renke. Zij geeft aan dat de creativiteit soms verder te zoeken is in bijvoorbeeld de product management teams door het telewerken. Ook de sales-opleidingen lopen stroever, ze kunnen niet op de baan gestuurd worden met hun buddy en hebben dus nog steeds hun job niet echt kunnen doen. Het kan dus beide kanten opgaan, afhankelijk vanuit welk oogpunt je het bekijkt.

“Millennials zijn verwend”

Onze host Inge is de Co-Auteur van het boek “Employee Engagement, What Else?“. Hierin identificeert zij 12 drijfveren, waarvan Diversiteit en Inclusie de 12e is. Denk maar aan verschillende culturen op de werkvloer, persoonlijkheidstypes, gendergelijkheid, tot wel 5 generaties aanwezig… Het grootste beklag van Gen X komt hier ook naar boven: “millennials zijn verwend, wispelturig… denk maar aan jobhopping”. Of ook wel de achterbankgeneratie genoemd”.

Julius neemt hier direct het woord en weerlegt dit. Hij vertelt dat ouderen zich terug moeten plaatsten waar zijzelf ooit stonden als “jongeren generatie”. Wij zijn geboren in het tijdperk van technologie, efficiëntie, digital natives. We zijn een generatie vol ambititie en leergierigheid, met toegang tot alles, sneller dan ooit ter voren. Dat is niet verwend zijn, dat is de groeiende samenleving. Als dit verwend zijn is, is dit fenomeen in elke generatie van nu terug te vinden.

Purpose bieden

Tom & Katrien zijn de oudsten in de NextGen jury. Katrien wijst op het grootste verschil op vlak van werk zoeken tussen vroeger en nu. De vorige generaties kozen voor een goed loon, zekerheid en stabiliteit. Wij, als jongeren, kiezen voor zelfontwikkeling, willen groeien binnen onze job en ons niet afgevlakt voelen bij de basics. We kiezen voor werk waarin de “why” essentieel is. Grappig is dat deze Generatie X ons opgevoed heeft en ons nu kwalijk nemen voor dit gestelde gedrag.

Tom vult hierbij aan dat we als maatschappij moeten evolueren en je als bedrijf dus echt die purpose moet kunnen bieden aan jouw medewerkers. Is dit verwend zijn? Als je denkt dat enkel de basisnoden vervult moeten worden, zit je vast in het oude systeem. De game rules zijn aan het veranderen.

Valkuilen van gedrevenheid

Luka kan begrijpen dat Gen Y verwend overkomt, misschien niet iedereen, maar we hebben meer toegang tot alles tegenover 15 jaar geleden. Info, kennis… kortom de basis om te groeien. “Als jongeren denken we veel te snel iets onder de knie te hebben en willen we meer verantwoordelijkheid maar zien we de negatieve aspecten die erbij komen niet. Sommigen van mijn leeftijd hebben al 6 verschillende jobs gehad, je moet de werkgever ook de kans geven om verder te ontwikkelen met jou. Een beetje stabiliteit kan geen kwaad. Gedrevenheid heeft als valkuil ongeduldigheid.”

Charlotte voegt hieraan toe dat geduld een mooie zak is en het normaal is dat je na enkele maanden je draai nog niet gevonden hebt binnen een bedrijf. Belangrijk is dan om te communiceren en hier transparant over te zijn. Opnieuw hier die co-creatie van werknemer – werkgever.

Wie zijn jullie rolmodellen?

Renke kijkt op naar mensen die opvallen, die ondernemen vanuit passie. Een toegevoegde waarde hierin is personen die iets willen leren aan anderen zoals Lesley Arens en haar podcast “ZigZagHR”. Ook Katrien en Julius luisteren naar podcasts en vinden vooral inspiratie bij mensen rondom haar, hun verhalen, de Employee Engagement Awards… Kortom: “wie spreekt woorden uit die mij aanspreken?” Bijvoorbeeld Adem Grant en Scott Galloway.

Luka en Tom halen energie uit andere ondernemers en hun verhalen. Je voelt hem waarschijnlijk al komen… Niemand minder dan Elon Musk. Charlotte daarentegen benadrukt hoe fantastisch haar leidinggevenden zijn. “Ze hebben hard gewerkt voor waar ze staan en tonen zoveel passie in wat ze doen.” Dit vindt ze heel leerrijk.

Dit was alvast een tipje van de sluier over “de kijk van millennials op Employee Engagement“. Meer weten over onze jury en hun visies? Meet de volledige NextGen Jury hier!